ایران "آب سنگین" خود را ارزان فروخت؟
پاتوق کده
وبلاگ علمی ٰفرهنگی ٰمذهبی ، اجتماعی ، آموزشی و.....
درباره وبلاگ


وبلاگ علمی ٰفرهنگی ٰمذهبی ، اجتماعی ، آموزشی و..... که با به روزترین متنوع ترین و ناب ترین مطالب و تصاویر در خدمت بازدید کنندگان محترم می باشد.
آخرین مطالب
نويسندگان
جمعه 24 ارديبهشت 1395برچسب:, :: 18:15 :: نويسنده : سیدنورالله احمدی

 معامله‌ پرسود برای آمریکا

ظاهرا قیمت آب سنگین در بازار جهانی بسته به میزان خلوص آن، از 500، 600 دلار تا چند هزار دلار در هر کیلو است. با این حال ایران آب سنگین خود را حدود 270 دلار در هر کیلو به آمریکا فروخته.
گروه سیاسی صراط - سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان از اجرای قرارداد فروش آب سنگین ایران به آمریکا در هفته های اتی خبر داده است؛ از طرفی، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده با استقبال از این قرارداد تاکید کرده که "این معامله ، نیاز آمریکا را برطرف کرد."

به گزارش صراط، فارغ از حاشیه های مربوط به اصل فروش آب سنگین ایران به آمریکا، برخی رسانه های خارجی قیمت اعلام شده برای این معامله را بسیار ارزان دانسته اند.

از چند روز قبل، برخی رسانه های خارجی حتی رسانه های معاند فاری زبان نیز به ارزان فروخته شدن آب سنگین ایران به آمریکا اذعان کرده اند.

بی بی سی در گفت و گو با یکی از بهروز بیات یک کارشناسان فیزیک اتمی ساکن اروپا، اعلام کرد که قیمت آب سنگین در بازار جهانی بسته به میزان خلوص آن، از 500، 600 دلار در هر کیلو آغاز می شود و به چند هزار دلار در هر کیلو می رسد.

با این حال اخبار منتشرشده نشان می دهد که آب سنگین ایران به قیمتی حدود 270 دلار در هر کیلو به شرکت آمریکایی فروخته شده است. 

ایران قرار است 32 تن آب سنگین تولیدی کارخانه اراک را 8 میلیون و 600هزار دلار بفروشد که با یک محاسبه ساده می توان رقم توافق شده را حدود 269 دلار برآورد کرد. 

این بدان معناست که فروش آب سنگین ایران، هم نیاز آمریکا را برطرف کرده هم عملا ارزش واقعی آن - هرچند اندک و ناچیز باشد - پرداخت نشده؛ هنوز معلوم نیست این رقم پایین به دلیل میزان خلوص آب سنگین بوده یا توافق در گفت و گوی های اخیر میان تیم ایرانی و آمریکایی انجام شده است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 122
بازدید دیروز : 27
بازدید هفته : 149
بازدید ماه : 1899
بازدید کل : 160140
تعداد مطالب : 655
تعداد نظرات : 4
تعداد آنلاین : 1