پاتوق کده
وبلاگ علمی ٰفرهنگی ٰمذهبی ، اجتماعی ، آموزشی و.....
درباره وبلاگ


وبلاگ علمی ٰفرهنگی ٰمذهبی ، اجتماعی ، آموزشی و..... که با به روزترین متنوع ترین و ناب ترین مطالب و تصاویر در خدمت بازدید کنندگان محترم می باشد.
آخرین مطالب
نويسندگان
از ميان اعضاي دفتر امام خميني و دفتر آيت‌الله خامنه‌اي فرد مشتركي وجود دارد كه دو داماد بنام دارد: حجت‌الاسلام رسولي محلاتي

ازدواج های سران نظام

مهدي و اميرحسين معتقدند كه ميان سال‌هاي 1368 تا 1384 در ايران دايي‌سالاري حاكم بوده است چرا كه آنان دو دايي دارند كه از سال 1368 تا سال 1384 بر ايران حكومت مي‌كردند. دايي پدري آنان اكبر هاشمي رفسنجاني بود كه از سال 1368 تا سال 1376 رئيس‌جمهور ايران بود و دايي مادري آنان سيدمحمد خاتمي بود كه از سال 1376 تا سال 1384 رياست‌جمهوري ايران را بر عهده داشت. پدر و مادر مهدي و اميرحسين هاشميان به ترتيب فرزندان حجت‌الاسلام محمد هاشميان امام جمعه رفسنجان و آيت‌الله صدوقي امام جمعه يزد بودند و اين يعني آنها فرزندان مشترك «يزد و رفسنجان» و «صدوقي و هاشميان» هستند؛ جايي كه «هاشمي‌ها» و «خاتمي‌ها» به هم مي‌رسند. مهدي و اميرحسين تنها كساني هستند كه در فاصله دو دهه خواهرزاده رئيس دولت ايران بوده‌اند اما پیونده خانواده و دولت در ايران محدود به ايشان نيست:

ازدواج های فامیلی میان سران نظام+تصاویر

•نسل اول: اسلام انقلابي و ازدواج انقلابي

با پيروزي انقلاب اسلامي ايران نسلي از جوانان مسلمان به قدرت رسيدند كه مبارزه سياسي و اسلام انقلابي براي آنها فرصتي باقي نگذاشته بود تا به ازدواج فكر كنند. ازدواج براي اين نسل در زمره اولويت‌هاي زندگي نبود و از سوي ديگر به دليل ديدگاه مذهبي و عقيدتي آنان امكان آشنايي گسترده جز از طريق خانواده با جنس مخالف را نداشتند يا اگر داشتند ديدگاه ايدئولوژيك اين جوانان به آنان اجازه نمي‌داد در دانشكده يا جامعه به انتخاب دست زنند. واقعيت آشكار ديگر اين بود كه نظام تازه‌تاسيس جمهوري اسلامي نياز به مديراني از جنس اين پيروان اسلام انقلابي داشت و آنان كه در فاصله سني 25 تا 35 سال قرار داشتند و روزگاري گمان نمي‌كردند كه به عنوان كارمند در اداره يا وزارتخانه‌اي استخدام شوند اكنون در معرض نهادهاي وزارت دولت و وكالت مجلس قرار گرفته بودند و شايد درست نبود كه در «تجرد» بمانند. اينگونه بود كه ازدواج انقلابي به ضرورت اسلام انقلابي تبديل شد؛ ازدواجي كه در درون مناسبات نظام تازه شكل مي‌گرفت و اخلاق و آداب خاص خود را داشت: با آشنايي خانوادگي آغاز مي‌شد و با مراسم ساده‌اي پايان مي‌يافت. گاه مسجد صورت مي‌گرفت و تعداد ميهمانان مراسم ازدواج بسيار اندك بود. ازدواج‌هايي كه در درون خانواده انقلاب صورت مي‌گرفت اين مزيت را داشت كه خانواده‌هاي عضو اين خانواده بزرگتر شناختي كافي از هم داشتند و نيازي به تحقيق بسيار وجود نداشت. سطح توقعات طرفين از يكديگر نيز اندك بود و به دليل جو اجتماعي موجود، خانواده‌ها به ساده‌ترين شكل ممكن مقدمات ازدواج را فراهم مي‌كردند.

 1- داماد سرخانه

يكي از اين ازدواج های مشهور ازدواج محمد محمدي‌نيك مشهور به ري‌شهري با دختر آيت‌الله مشكيني بود. ري‌شهري كه پس از انقلاب اسلامي ايران پس از مدتي حضور در دادستاني ارتش به وزارت اطلاعات، دادستاني ويژه روحانيت، دادستاني كل كشور و سرپرستي حجاج ايراني رسيد، حاج‌آقا مرتضي تهراني را معرف و مسبب اين ازدواج مي‌داند: «آقاي مشكيني پاسخ ايشان را موكول به استخاره كرد و پس از چند روز پاسخ داد كه استخاره كردم، خوب آمد پس از موافقت ايشان جريان را به خانواده‌ام در تهران نوشتم و از مادرم و عمه‌ام... خواستم كه به قم بروند و صبيه ايشان را ببينند. آنها رفتند و ديدند و پسنديدند و در پاسخ نامه من نوشتند خوب است ولي خيلي كوچك است. او در آن هنگام تقريبا 9 ساله بود.» (خاطره‌ها، ج 1، ص 52 – 51) مهريه اين ازدواج هزار تومان بود: «مهريه را مبلغ 5 هزار تومان نوشتم [اما آيت‌الله مشكيني] در اثر خطاي ديد پنج هزار تومان را پانصد تومان خوانده بود به ما پيغام داد من حرفي ندارم كه مهريه او پانصد تومان باشد ولي چون مهريه خواهر بزرگتر او هزار تومان است همين مبلغ را براي مهريه او بپذيريد. من تعهد مي‌كنم كاري كنم كه بيش از پانصد تومان شما بدهكار نشويد» (همان: 52) مراسم عقد در حرم امام رضا(ع) «بدون هيچ‌گونه تشريفات اجرا شد» از آن پس آقاي ري‌شهري «مانند يكي از اعضاي خانواده آقاي مشكيني در منزل ايشان و به قول معروف داماد سرخانه» بود. (همان: 53) يك سال و نيم بعد با انتقال به قم داماد ديد كه «به تدريج شرايطي پيش آمده كه احساس كردم ادامه اين وضع به مصلحت نيست با اينكه قرار بود جشن ازدواج ما چند سال بعد باشد، پيشنهاد كردم كه هرچه زودتر انجام شود تا بتوانيم زندگي مستقل تشكيل دهيم. آقاي مشكيني ابتدا با اين پيشنهاد موافق نبود دليل مخالفتش هم كوچك بودن همسرم از نظر سني بود. چون در آن هنگام يازده سال بيشتر نداشت اما من موضوع را با جديت پيگيري مي‌كردم كه همسر من است و شرعا حق دارم او را به خانه خود ببرم... سرانجام با اصرار من ايشان (مشكيني) راضي شد و جشن ازدواج‌مان در سال 1347 برگزار شد.» (همان: 53)

 

ازدواج های فامیلی میان سران نظام+تصاویر

2



ادامه مطلب ...
در این گزارش نگاهی داریم به هتل هایی در نقاط مختلف جهان که اتاق هایی بدون سقف و رو به ستارگان به مشتریان خود پیشنهاد می دهند.


ادامه مطلب ...
در تصاویری که از این دیدار منتشر شده، متاسفانه چند بی حرمتی از سوی اردوغان در دیدار با معاون اول کشورمان از جمله نبود پرچم ایران در این دیدار، تفاوت صندلی‌ها، نحوه نشستن و حتی حالت چهره بودیم.
صراط: معاون اول رئیس‌جمهور اسلامی ایران در حاشیه کنفرانس سیاست بی‌طرفی همکاری بین‌المللی جهت صلح، امنیت و توسعه که در ترکمنستان برگزار شده با رئیس‌جمهور ترکیه دیدار و گفت‌وگو کرد.

آنطور که خبرگزاری ترکیه‌ای گزارش داده، این دیدار در هتل محل اقامت هیئت‌های ایرانی و ترکیه‌ای برگزار شده است.

این دیدار در زمانی برگزار شده که تنش ها میان تهران و آنکارا گذشته از اختلافات طرفین بر سر نحوه برخورد با داعش و موضوع سوریه، حالا بر سر اختلاف ترکیه و روسیه و هشدار اردوغان به تهران درباره حمایت از مسکو بیشتر شده است.

در تصاویری که از این دیدار منتشر شده، متاسفانه چند بی حرمتی از سوی اردوغان در دیدار با معاون اول کشورمان از جمله نبود پرچم ایران در این دیدار، تفاوت صندلی‌ها، نحوه نشستن و حتی حالت چهره بودیم.

بی‌حرمتی گستاخانه اردوغان در دیدار با جهانگیری: +عکس
منبع: الف
بسیاری از چهره‌های سیاسی کشورمان به همراه برخی هنرمندان و ورزشکاران، سعادت برتن کردن لباس خادمی امام رضا(ع) را کسب کرده‌اند.

صراط: خدمت کردن به ائمه اطهار علیه السلام آرزوی بسیاری از شیعیان در طول تاریخ بوده است اما در زمان غیاب امام عصر عج بسیاری دوست دارند تا خادم حرم این بزرگواران باشند.

در ایران به یمن حضور مزار امام رضا(ع)، حضرت معصومه(س)، حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، حضرت احمد بن موسی کاظم(شاه‌چراغ) و سایر امامزادگان این منصب به بسیاری از شخصیت ها رسیده است.

به مناسبت ایام شهادت حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) نگاهی به چهره های سرشناسی که لباس باارزش خادمی امام رضا(ع) را بر تن کرده اند، انداخته ایم که آن ها را از نظر می‌گذرانید:

(گفتنی است این افراد، خادمان مشهوری هستند که تصاویرشان با لباس خادمی منتشر شده است )

 سیدعباس عراقچی، معاون وزیر خارجه
سیدعباس عراقچی، معاون وزیر خارجه
 سیدمحمود علوی، وزیر اطلاعات
سیدمحمود علوی، وزیر اطلاعات
 محسن روح‌الامینی، نماینده مجلس
محسن روح‌الامینی، نماینده مجلس
 محمد کاظم روحانی نژاد، خبرنگار صداوسیما
محمد کاظم روحانی نژاد، خبرنگار صداوسیما
 فرهاد قائمیان، بازیگر
فرهاد قائمیان، بازیگر
 سردار سیدیحیی رحیم‌صفوی، مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا
سردار سیدیحیی رحیم‌صفوی، مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا
 حسین فریدون، دستیار ویژه رئیس جمهور
حسین فریدون، دستیار ویژه رئیس جمهور
 رضا تقی پور وزیر سابق ارتباطات و عضو شورای شهر
رضا تقی پور وزیر سابق ارتباطات و عضو شورای شهر
 حسن غفوری‌فرد، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی
حسن غفوری‌فرد، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی
 علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی
 علیرضا دبیر، قهرمان اسبق کشتی و عضو شورای شهر تهران
علیرضا دبیر، قهرمان اسبق کشتی و عضو شورای شهر تهران
 جواد ظریف، وزیر امور خارجه
جواد ظریف، وزیر امور خارجه
 علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس
علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس
 محمدمهدی زاهدی، نماینده مجلس
محمدمهدی زاهدی، نماینده مجلس
 حسن قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت
حسن قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت
منبع: فارس
شنبه 21 آذر 1394برچسب:شهدا, :: 19:27 :: نويسنده : سیدنورالله احمدی
مراسم تشییع پیکر مطهر شهید سجاد مرادی که در دفاع از حرم حضرت زینب سلام الله علیها در کشور سوریه به شهادت رسیده بود صبح امروز شنبه در اصفهان برگزار شد.


ادامه مطلب ...
علیرغم تنوع و تکثر رسانه‌ها و منابع خبری، همچنان شاهد هستیم که برخی اخبار، رویدادها و موضوعات مهم از سوی رسانه‌های «جریان اصلی» جهان نادیده گرفته می‌شوند.به نقل از پایگاه گلوبال ریسرچ، با وجود گسترش بیش از پیش رسانه‌ها و دسترسی بیشتر به منابع اطلاعاتی مختلف باز هم این گونه به نظر می‌رسد که برخی اخبار مرتبط با وقایع و رویدادهای مختلف یا چندین روزی تأخیر بازتاب یافته و یا سانسور شده‌ان

این نکته از آن جنبه اهمیت دارد که حدود 90 درصد رسانه‌های خبری آمریکا - نشریات و شبکه‌های سنتی که گزارشگران تمام وقتی را استخدام کرده‌آند - توسط شش بنگاه کنترل می‌شوند. 

این وبگاه در ادامه فهرستی از 10 ماجرا، رخداد و یا واقعه که مورد توجه رسانه‌ها قرار نگرفته و پوشش نیافته است را ارائه کرده است:

1. نیمی از ثروت جهان در اختیار یک درصد از جمعیت جهان است.

2. صنعت نفت به طور غیرقانونی فاضلاب ناشی استخراج نفت شل را به داخل سفره‌های زیر زمینی آب دفع می‌کند.

3. 89 درصد قربانیان حملات پهپادی در پاکستان به عنوان شبه‌نظامی شناسایی نشده‌اند.

4. مقاومت مردمی در مقابل سرقت منابع آبی توسط بنگاه‌های اقتصادی.

5. فاجعه اتمی فوکوشیما عمیق‌تر شده است.

6. تأثیرات جهانی  ناشی انتشار گاز فزاینده متان و گرم‌شدن دمای قطب شمال.

7. هراس از جاسوسی دولت‌ها حق آزادی بیان نویسندگان را تضعیف کرده است.

8. اینکه چه کسانی و به چه میزان به دست پلیس کشته می‌شوند.

9. میلیون‌ها انسان فقیر کمتر از میلیاردرها از سوی رسانه‌ها مورد توجه قرار می‌گیرند.

10. کاستاریکا استاندارد و معیار جدیدی را در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر ارائه کرده است.

آمار ۸ ماهه واردات امسال نشان می‌دهد ۵ کشور اروپایی جزء ۱۰ صادرکننده عمده کالا به ایران هستند و همچنین در ماه اخیر واردات از آمریکا سیر صعودی به خود گرفته است.در 8 ماه سال جاری بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، 27 هزار و 307 میلیون دلار واردات به کشور انجام شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 20.95 درصد کاهش نشان می‌دهد.همچنین بالغ بر 29 هزار و 632 میلیون دلار سهم صادرات بوده با این وجود نسبت به مدت مشابه کاهش 10.48 درصدی داشته است.براساس گزارش جزئیات حجم تجارت خارجی واردات در آبان‌ماه امسال نسبت به ماه قبل (مهرماه) افزایش نشان می‌دهد و از 3 هزار و 224 میلیون دلار به 3هزار و 231 میلیون دلار رسیده است.

* حضور کشورهای اروپایی در واردات ایران

در 8 ماه امسال به ترتیب کشورهای چین، امارات، جمهوری کره، ترکیه، سوئیس، هند، آلمان، ایتالیا، فرانسه و هلند جزء 10 کشور عمده واردکننده به ایران هستند. همچنین آمریکا در رتبه سی‌ و ششم واردات به ایران قرار دارد.

* افزایش واردات خودرو و قطعات

طبق آمار گمرک، بیش از یک میلیارد و 269 میلیون دلار خودرو و قطعات آن وارد کشور شده که نسبت به ماه قبل با رقمی بالغ بر یک میلیارد 83 میلیون دلار، افزایش نشان می‌دهد.

* آب پرتقال هم وارد می‌کنیم!

براساس این گزارش، در میان اقلام واسطه‌ای و سرمایه‌ای؛ لوازم آرایشی، سنگ‌های تزئینی، چتر بارانی و آفتابی، شلاق و تازیانه، عصا، کلاه، کروات و پاپیون، دستمال گردن، آب‌پرتقال، جوراب، میخ، پونز، سنجاق قفلی، سوزن دوزندگی مشاهده می‌‌شود.

* واردات لوازم خانگی

همچنین با توجه به تولید محصولات متنوع لوازم خانگی در کشور اعم از برندهای داخلی و خارجی در میان اقلام وارداتی کالاهایی مانند هود، یخچال، ماشین ظرفشویی و سایر لوازم خانگی خارجی به چشم می‌خورد.

این در حالی است که دولت به تازگی برای خرید کالاهای بادوام ایرانی و خارجی تسهیلات در نظر گرفته است.

* واردات خودروهای هیبریدی بیش از 3 هزار cc

نکته قابل توجه واردات 8 ماهه امسال ورود خودروهای هیبریدی بیش از 3 هزار سی‌سی از کشورهای مختلف آلمان، بلژیک، اردن و گرجستان است.

* واردات کالا از آمریکا صعودی شد

یکی از موضوعات مهم که طی ماه‌های اخیر براساس رفع تحریم‌ها نسبت به آن هشدار داده شده است ورود کالاهای مصرفی از آمریکا بوده است.

آمار گمرک نشان می‌دهد، در 7 ماهه امسال بیش از 50 میلیون دلار کالا از این کشور وارد ایران شده اما آمار 8 ماهه روند جهشی و صعودی داشته، به طوری که در این مدت بالغ بر 63 میلیون دلار کالا از آمریکا وارد شده است.

این موضوع در حالی رقم می‌خورد که وزارت صنعت و معدن در بخشنامه‌ای ورود برخی کالاهای آمریکایی را به ایران ممنوع کرده است.

* چه کالایی از آمریکا وارد می‌شود؟

طبق گزارش گمرک، همچنان کالاهایی مانند جو، گندم، مکمل‌های غذایی، خوراک دام و طیور، داروهای هورمونی، ویتامین‌ها، لاک‌ها، کود حیوانی، فرآورده‌های بهداشتی - آرایشی، قایق تفریحی و مسواک در کنار اندک اقلام پزشکی و واسطه‌ای و صنعتی از آمریکا وارد می‌شود.

 
منبع: فارس
یک کوهنورد کویتی به مناسبت اربعین سالار شهیدان حضرت امام حسین علیه السلام پرچم مخصوص سیدالشهدا و حضرت ابوالفضل را بر فراز قله اورست نصب کرد. 
 «فواد قبازرد» شهروند کویتی به مناسبت اربعین حسینی پرچم امام حسین علیه السلام و حضرت ابو الفضل العباس را بر فراز قله اورست نصب کرد.

پرچم یاحسین (ع) بر فراز بلندترین قله جهان +عکس

شنبه 21 آذر 1394برچسب:موساد, :: 19:16 :: نويسنده : سیدنورالله احمدی
 

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل مشاور امنیت ملی خود یوسی کوهن را به عنوان رئیس جدید موساد تعیین کرد.

کوهن سال های زیادی در موساد کار کرده است و پس از اینکه پست معاون رئیس موساد را به دست آورد این نهاد امنیتی رژیم را ترک کرد.

به گزارش تسنیم، وی از سنین پایین به عضویت موساد در آمد و در مأموریت های سری فراوانی شرکت داشته و تا کنون هویت های مستعار بسیاری نیز داشته است.

گفته می‌شود کوهن هنوز گذرنامه های متعددی دارد. وی به خاطر ظاهر مناسبی که دارد به «مانکن» مشهور است.

با حکم نتانیاهو یک مانکن رئیس جدید موسا شد/ عکس

کشيش «حداد متانوس» مسئول اين کليسا  ضمن قراءت نامه رهبری در کلیسای رم , با متهم کردن برخی از دولتهای غربی و عربی به ويژه امريکا و عربستان سعودی در گسترش تروريسم در عراق و سوريه گفت: تا سال ۲۰۱۱ ميلادی تمام پيروان اديان در سوريه با دوستی در کنار يگديگر زندگی می کردند اما بيش از چهار سال است که اين کشور در آتش بحرانی که توسط قدرت‌های استکباری و متحدين منطقه‌ای آنها شعله‌ور شده می سوزد.

بعد از اعلان جنگ گروه هکری آنانیموس، داعش اطلاعات محرمانه مقامات ارشد نظامی آمریکا و فرانسه را فاش کرد.
 گروه تروریستی داعش در واکنش به اعلان جنگ گروه هکری "آنانیموس"، لیستی از صدها مقام ارشد نظامی ایالات متحده و فرانسه را منتشر و عنوان این افشاگری خود را اینگونه تعیین کرد : «داعش هم اکنون اینجاست ، ما در کامپیوترهای شما هستیم، در هر پایگاه نظامی شما.»

داعش اطلاعات مقامات آمریکا و فرانسه را فاش کرد +تصاویر

گروه هکری وابسته به داعش در بیانیه خود گروه "آنانیموس" را گروهی احمق خوانده و اطلاعات محرمانه بیش از ۷۰۰ مقام ارشد نظامی آمریکایی و فرانسوی از جمله نام کامل، آدرس محل سکونت، شماره تماس و ایمیل آنها را منتشر کرده است .

داعش اطلاعات مقامات آمریکا و فرانسه را فاش کرد +تصاویر

مقامات وزارت دفاع ایالات متحده و فرانسه هنوز اظهارنظری در خصوص این افشاگری داعش نداشته اند. این افشاگری بخشی از جنگ هکری میان هکرهای ناشناس آنانیموس و گروه هکری وابسته به داعش بوده است.

 

نخست‌وزیر انگلیس در نامه‌ای به رئیس‌جمهور ایران خواستار آزادی یک جاسوس کشورش شده است.
 نخست‌وزیر انگلیس در نامه‌ای به رئیس‌جمهور ایران خواستار آزادی یک جاسوس کشورش شده است.

دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس در نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، خواستار آزادی یک جاسوس کشورش شده است.

آقای کامرون، به گزارش دیلی‌تلگراف، در این نامه آزادی کمال فروغی را خواستار شده که در سال 2011 به جرم جاسوسی به تحمل هفت سال حبس محکوم شده است.

روزنامه تلگراف می‌نویسد از سر گرفته شدن روابط دیپلماتیک کامل میان تهران و لندن امکان طرح موضوع کمال فروغی، در تماس‌های سطح بالا میسر شده است.
همزمان با ایام شهادت حضرت ثامن الحج علی بن موسی الرضا(ع) پیکر مطهر و نورانی ۸ شهید گمنام دوران دفاع مقدس شنبه بیست‌ویکم آذر ماه در منطقه ۸ تهران تشییع و در بوستان فدک به خاک سپرده شد. این شهدای در عملیات های والفجر ۱، بدر، خیبر، کربلای ۴، والفجر ۲، والفجر ۸، تک دشمن در منطقه عملیاتی فاو و محرم به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.
عکس/ احمدی‌نژاد در تشییع شهدای گمنام
جعبه سیاه جنگنده روسی حقایق را نشان می‌دهد
رئیس جمهوری روسیه ابراز امیدواری کرد که جنگ علیه تروریست‌ها به استفاده از کلاهک‌های هسته‌ای نکشد.

رئیس‌جمهوری روسیه اعلام کرد: اطلاعات به دست آمده از جعبه سیاه جنگنده روسی سوخو 24 حقیقت را نشان خواهد داد.به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد: اطلاعات به دست آمده از جعبه سیاه هواپیمای روسی نشان خواهد داد که این جنگنده هنگام هدف قرار گرفتن از سوی نیروهای هوایی ترکیه در حریم هوایی سوریه بوده است.پوتین در ادامه خاطرنشان کرد: اطلاعات پروازی موجود در پرواز سیاه جنگنده سوخو 24 به ما این فرصت را خواهد داد که واقعیت‌ها درباره مسیر پرواز این جنگنده را از زمان آغاز پرواز تا لحظه مورد هدف قرار گرفتن به دست آوریم.وی در ادامه خاطرنشان کرد: این بدین معناست که ما متوجه خواهیم شد این جنگنده در لحظه سقوط دقیقا کجا بوده و حمله نیروهای هوایی ترکیه در چه شرایطی رخ داده است.رئیس جمهوری روسیه همچنین گفت که جعبه سیاه این هواپیمای نظامی باید در حضور کارشناسان بین‌المللی باز شود.پوتین همچنین از تمامی افرادی که در عملیات کشف جعبه سیاه این جنگنده روسی مشارکت داشتند قدردانی کرد و گفت: ما به طور قطع باید از نیروهای ویژه، نیروهای ارتش و اعضای گروه امداد و نجات و همچنین نیروهای نظامی سوریه قدردانی کنیم که به ما کمک کردند تا بتوانیم درک بهتری از آنچه رخ داده است به دست آوریم.وی اظهار کرد: نتایج حملاتی که علیه مواضع داعش صورت می‌گیرد باید به طور مستمر مورد ارزیابی و تحلیل واقع شود.

رئیس جمهوری روسیه ابراز امیدواری کرد که جنگ علیه تروریست‌ها به استفاده از کلاهک‌های هسته‌ای نکشد. به طور قطع ما باید هرآنچه را که در میدان نبرد رخ می‌دهد و چگونگی استفاده از سلاح‌ها را مورد ارزیابی قرار دهیم. ما می‌دانیم که تسلیحات پیشرفته هم با کلاهک‌های متعارف و هم با کلاهک‌های ویژه که همان کلاهک‌های هسته‌ای هستند قابل استفاده‌اند. به طور طبیعی ما این امید را داریم که در مبارزه با تروریست‌ها نیازی به استفاده از کلاهک‌های نوع دوم به وجود نیاید.

منبع: ایسنا

 

صالحی:
علی اکبر صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی در گفتگو با مجله دیپلمات جزئیاتی از مذاکرات محرمانه با آمریکا در عمان ارائه داده است.
علی اکبر صالحی در گفت و گوی مفصل و سه ساعته با ماهنامه دیپلمات به بیان جزئیات ناگفته ای از مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا و همچنین دیپلماسی دوران احمدی نژاد پرداخت. وی ضمن پرداختن به چگونگی آغاز و انجام مذاکرات، به مخالفت های جلیلی و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی با مذاکرات محرمانه زیر نظر وزارت خارجه اشاره کرد و گفت که به رسمیت شناخته شدن حق غنی سازی در مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا توافق شد. 

بخش هایی از این مصاحبه مفصل در ادامه می آید:

مذاکرات عمان

اواسط سال ۹۰، اولین باری که مطلع شدیم آمریکایی ها علاقمند هستند درخصوص مسائل هسته ای مذاکرات دوجانبه ای به صورت محرمانه با ما داشته باشند، معاونت کنسولی ما، جناب آقای قشقاوی سفری به عمان داشتند . فردی عمانی به نام آقای سالم (مشاور سلطان) به یکی از همراهان آقای قشقاوی (یکی از مدیران ایشان) اعلام میکند که آمریکاییها علاقمندند در مسائل هسته ای با شما مذاکرات دوجانبه داشته باشند.

بعد از اینکه نامه وساطت سلطان قابوس به رهبر انقلاب رسید، نزد ایشان رفتم و گفتم: «حضرت آقا با توجه به اینکه چندسال است از طریق ۱+۵ مذاکره میکنیم و عملا به نتیجه ای نرسیدهایم، حالا با توجه به اینکه عمان نیز اعلام آمادگی کرده و تجارب نیز نشان داده که عمان واسطه مورد اعتمادی است، اجازه دهید در راه مذاکره دوجانبه با آمریکا قدم برداریم.» ایشان به گذشته آمریکا اشاره کردند که آمریکا قابل اعتماد نیست. گفتم که اجازه دهید از باب اتمام حجت این کار را بکنیم، اگر به نتیجه رسیدیم که هیچ و اگر نه، در همین وضعیت خواهیم بود. در نهایت ایشان بزرگواری کردند و فرمودند مخالفتی نمیکنند.

رهبری ۴ شرط گذاشتند. یکی از شروط این بود که این مذاکره در سطح پایینتر از وزیر امور خارجه انجام گیرد. یعنی وزرای خارجه دو کشور با هم ملاقات نداشته باشند. دیگر اینکه، مذاکره برای مذاکره نباشد، مثل مورد ۱+۵ که سالها مذاکره کردیم و بعد بخواهند سوءاستفاده کنند. دیگر اینکه مذاکره فقط درخصوص مسائل هستهای باشد نه درخصوص روابط سیاسی و مانند آن. شرط چهارم را اجازه دهید نگویم. چون اگر بگویم، درباره آن سوال میکنید! 

احمدی نژاد راغب نبود

آقای دکتر احمدی نژاد هم خیلی راغب به مذاکره نبود ولی مانع هم نبود. اما اینکه بگوییم مشوّق باشند، نبودند. میگفتند: «آقای صالحی! حواست را جمع کن. موضوع پیچیده است و ممکن است صدمه ببینی.» برادرانه نصیحت میکرد که امری پیچیده است و حواسم باشد که راه خطرناکی است. به هرحال مشوّق نبودند، اما مانع هم نبودند. 

جلیلی مخالف بود

دبیرخانه شورای امنیت ملی (جلیلی) خیلی نظر مثبتی نسبت به این رویکرد نداشتند. میگفتند آمریکاییها قابل اعتماد نیستند و مذاکره با آمریکا مذاکره با ۱+۵ را زیر سوال میبرد. برخی نیز نگاه سیاسی داشتند. شایعاتی در مورد قصد بنده برای نامزدی ریاست جمهوری مطرح شد اما بنده صادقانه گفتم که خود را شایسته چنین مقامی نمیدانم.

دوستان (جلیلی) در دبیرخانه گفتند اگر آمریکاییها راست میگویند، بیایند در آلماتی ذره ای انعطاف نشان دهند. آن موقع آلماتی یک و دو نبود، آلمآتی برای اولین بار. نمیدانستیم دوبار آلماتی پیش میآید. گفتیم: «اگر آنها انعطاف نشان دهند، برای شما حجتی خواهد بود که بعد ملاقاتهای ما تسهیل شود؟» گفتند:« بله.» ما هم از طریق عمانیها با آمریکاییها تماس گرفتیم. آمریکاییها در آلماتی انعطاف نشان دادند و پس از آن بود که برای اولین بار آقای جلیلی و خانم اشتون مثبت صحبت کردند و گفتند قدم خوبی برداشته شده که باعث امیدواری است. ما خوشحال شدیم که بالاخره کاری انجام شد.

وقتی میخواستیم برای جلسه دوم مذاکرات حضوری با آمریکاییها برویم، باز با ناهماهنگیهایی مواجه شدیم، گرچه سرانجام به زور رفتیم. به آقای دکتر گفتیم که باید برویم و رفتیم دیگر. گفتیم اگر نرویم اعتبار جمهوری اسلامی در خطر قرار میگیرد. شرایط بسیار سختی بود. همه میگویند: «تو چطور تحمل کردی؟» خلاصه رفتیم و عزیزان هم کمی ناراحت شدند.

نامه دوم سلطان قابوس خطاب به احمدی نژاد بود و آن بیان یک خبر بود با این مضمون که «جناب آقای دکتر احمدینژاد، ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران، نماینده آمریکا و نماینده ایران نزد من بودند و آمریکاییها اعلام کردند که غنیسازی شما را به رسمیت میشناسند.»

دیدار با ملک عبدالله

در اجلاس اضطراری سازمان کنفرانس اسلامی در ریاض به گونهای از آقای احمدینژاد استقبال شد که برخی گمان میکردند این اجلاس دو میزبان دارد؛ یکی ملک عبدالله و دیگری دکتر احمدی نژاد. شبی پیش از شام، ملک عبدالله، به عصایش تکیه داده بود و حدود ۱۵ تا ۲۰دقیقه با آقای احمدی نژاد در این حالت صحبت کرد. گمان کردیم راجع به لبنان، بحرین، سوریه و... صحبت خواهد کرد، در حالی که در حد یککلمه هم به هیچکدام از این کشورها اشاره نکرد. تعجب کردیم. تمام این ۱۵-۲۰دقیقه میگفت چرا اینقدر در رسانههایتان به من بیحرمتی میکنید. مثلا میگفت:«عکس و فیلم من را در حال خوردن مشروب نشان میدهید؛ آیا من مشروب میخورم؟»

عراقچی
میخواستم دکتر عراقچی را به معاونت آسیا- اقیانوسیه منصوب کنم، احمدی نژاد یکماه معطل کرد تا موافقت کند. بنده هم پایداری و پافشاری کردم.

احمدی نژاد قبل از آقای متکی، با من برای وزارت خارجه صحبت کرده بود. زمانی که آقای دکتر احمدی نژاد برای بار اول انتخاب شد، من در جده، معاون دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی بودم. قبل از آن با آقای دکتر احمدینژاد آشنایی از نزدیک نداشتم.

گفتگو با سردار سلیمانی

یک روز سردار عزیز آقای سلیمانی به من زنگ زد که «آقای صالحی میخواهند 48 گروگان ایرانی در سوریه را فردا اعدام کنند، چه کار کنیم؟»به ذهنم رسید که با نخستوزیر قطر تماس بگیرم. گفتم: «ما این اقدام معارضان سوریه را از چشم شما میبینیم. شما بی جهت خودتان را در آنجا درگیر کرده اید». او هم به ما میگفت که شما روی اسب باخته شرطبندی کرده اید که بحث جدایی بود. گفتم: «آقای نخست وزیر! الان به من خبر رسیده که میخواهند فردا ۴۸ تن از عزیزان ما را اعدام کنند. اگر این اتفاق بیفتد، حداقل چیزی که میتوانم بگویم و این حداقلش است، این است که نمیدانم عواقب روابط ما و شما به چه سمت و سویی خواهد رفت دیگر چیزی قابل پیشبینی نخواهد بود.» گفت:«آقای صالحی! تنها راهی که هست این است که امشب به شبکه الجزیره بروم و به صورت زنده اعلام کنم که این ۴۸نفر را اعدام نکنند. هرکسی این کار را کند چنین و چنان...» از من خواست که آن شب تلویزیون را نگاه کنم. دیدم که ایشان آمد و بیان جالبی داشت. پس از آن معارضان جواب دادند که به پاس پیام نخستوزیر قطر دست نگه میدارند.

گفتنی است سومین شماره مجله دیپلمات به سردبیری دکتر کیهان برزگر و مدیر مسئولی سید صاحب صادقی از روز سه شنبه روی دکه ها خواهد بود. 

 

 

اخبار موثقی که نگارنده در اختیار دارد،‌ حکایت از آن دارد که قرار است پس از گزارش چندپهلوی آژانس، شورای حکام در قطعنامه‌ای چندپهلو، از مدیرکل آژانس بخواهد «بررسی پرونده PMD» را «متوقف کرده و ادامه ندهد».

خبرگزاری فارس: ۳ سناریو درباره فرجام PMD/ لکه فنی با آب سیاسی پاک نمی‌شود!
 

اهمیت حل و فصل ادعای آژانس درباره ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای ایران یا PMD‌ را اگر بخواهیم در یک جمله خلاصه کنیم، باید بگوئیم هر گزارشی که متضمن فقدان بعد نظامی در برنامه هسته‌ای ایران و رد ادعاهای گذشته باشد، همه تحریم‌ها و اقدامات یک جانبه و چند جانبه و نهادی علیه ایران طی سال‌های اخیر را با بحران مشروعیت مواجه خواهد ساخت. و بالعکس، بسته نشدن این پرونده، هر چند با تعلیق و تخفیف برخی تحریم های مذکور در برجام همراه باشد، اتهامات بی پایه و اساسی را که آژانس علیه ایران مطرح کرده، سر جای خود نگه خواهد داشت و هر آن و به هر دلیلی ممکن است بازی با این ادعاها دوباره آغاز شود.

قصد بحث مبسوط درباره تاریخچه PMD‌ را نداریم،‌ اما برای تاکید بر اهمیت موضوع، بیان این مقدار ضروری است که آژانس بر پایه یک سری اسناد جعلی که خود زمانی صراحتا آنها را «مطالعات ادعایی»(Alleged Studies) می خواند، ایران را متهم کرد که بین سال‌های 2001 و 2003 پروژه‌ای تحقیقاتی در مورد سلاح های هسته‌ای تحت عنوان نمک سبز (Green Salt) انجام داده است. این اسناد به قدری بی پایه بود که محمد البرادعی مدیرکل پیشین آژانس علی رغم فشارهای فراوان حاضر نبود شرح آنها را در گزارش رسمی آژانس بگنجاند و سرانجام پس از برکناری وی،‌ یوکیا آمانو طی ضمیمه گزارش GOV/2011/65 شرحی درباره این اسناد ادعایی منتشر کرد. قبل از توافق برجام، برای راستی‌آزمایی این ادعاها، ‌ایران همکاری‌های گسترده‌ای با آژانس انجام داد، ‌دسترسی‌های متعددی به این نهاد داده شد و سوالات گوناگونی نیز پاسخ گفته شد. از جمله دو بار از مکان مورد ادعای آژانس در رابطه با ادعای ساخت اتاقک تست بمب، یعنی پارچین، بازدید شد و در پاراگراف 50 گزارش 8 نوامبر 2011 آژانس نیز اشاره شد که طی این بازدیدها، سندی بر مدعاها یافت نشده است. با این وجود،‌ یکی از توافقات انجام شده در دل برجام این شد که آژانس و ایران طی یک نقشه راه موسوم به RCPPOI، همه موضوعات را حل و فصل کنند و تهران به همه خواسته های آژانس درباره PMD‌ از جمله یک بازدید و نمونه برداری دیگر از محل مورد ادعا در پارچین تن دهد. این نقشه اجرایی شد و حتی در اقدامی بی سابقه شخص جناب آمانو طی سفری به تهران، از منطقه نظامی پارچین نیز بازدید کرد. آقای آمانو در همه گزارش‌هایی که بعد از اجرایی شدن «نقشه راه» منتشر کرده، تصریح کرده که ایران به صورت کامل درباره این نقشه راه همکاری کرده و «فعالیت‌های مقرر در نقشه راه برای دوره منتهی به 15 اکتبر 2015 میلادی طبق برنامه تکمیل شده‌اند».

 

جامانده از گزارش آمانو

 

به طور خلاصه، آژانس ایران را در زمان مدیریت حسن روحانی بر پرونده هسته ای به تلاش برای ساخت سلاح اتمی متهم کرده و در مورد زمان سعید جلیلی چنین ادعایی ندارد.

  - گزارش اخیر آمانو درباره ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای ایران، فارغ از انتقاداتی که در روزهای گذشته به آن شده، نکته قابل تامل دیگری در خود دارد که کمتر به آن توجه شده است.

به گزارش گروه سیاسی صراط، گزارش آمانو تصریح می کند که «ارزیابی آژانس این است که قبل از پایان سال 2003 طیفی از فعالیت‌های مرتبط با ساخت ابزار انفجار هسته‌ای در ایران به صورت تلاش‌های هماهنگ انجام شده است، و برخی از فعالیت‌ها قبل از سال 2003 انجام شده‌اند. ارزیابی آژانس این است که این فعالیت‌ها، از سطح مطالعات امکان‌سنجی و علمی، و کسب برخی صلاحیت‌ها و توانمندی‌های فنی مرتبط بالاتر نرفته‌اند. آژانس هیچ شواهد موثقی درباره فعالیت‌هایی در ارتباط با ساخت بمب انفجاری هسته‌ای بعد از سال 2009 در اختیار ندارد.»

نکته قابل تامل اینکه اتهامات آژانش به ایران دقیقا به زمان دبیری حسن روحانی در شورای عالی امنیت ملی و زمانی که او به طور مستقیم پرونده هسته ای کشورمان را زیر نظر داشت، باز می گردد.

روحانی تا مردادماه 84 یعنی سال 2003 دبیر شورای عالی امنیت ملی بود؛ یعنی همان سالی که آژانس ایران را متهم کرده قبل از آن مطالعاتی درباره ساخت سلاح هسته ای انجام داده بود.

بر اساس گزارش آژانس، این نهاد بین المللی از سال 2009 میلادی هیچ شواهد موثقی درباره فعالیت‌هایی در ارتباط با ساخت بمب انفجاری هسته‌ای در اختیار ندارد؛ به این ترتیب آژانس تایید کرده که  از سال 88 به این سو، که سعید جلیلی دو سال از آن، مسئول مستقیم پرونده هسته ای کشورمان شد، ادعایی درباره مطالعات ساخت سلاح هسته ای در ایران ندارد.

به طور خلاصه، آژانس ایران را در زمان مدیریت حسن روحانی بر پرونده هسته ای به تلاش برای ساخت سلاح اتمی متهم کرده و در زمان سعید جلیلی چنین ادعایی ندارد.

سوالی که مطرح می شود این است که آیا حسن روحانی که در همان زمان دبیری شورای عالی امنیت ملی هم بر سلامت برنامه هسته ای کشورمان تاکید داشت، اکنون پذیرفته است که برنامه هسته ای در زمان او دچار انحراف بوده؟ اگر پاسخ منفی است چرا دولت او به راحتی به تایید و حتی تعریف و تمچید از گزارش آژانس می پردازد؟

پيوندها



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 7
بازدید دیروز : 7
بازدید هفته : 7
بازدید ماه : 660
بازدید کل : 158237
تعداد مطالب : 655
تعداد نظرات : 4
تعداد آنلاین : 1