راه های پرورش خلاقیت در کودکان
پاتوق کده
وبلاگ علمی ٰفرهنگی ٰمذهبی ، اجتماعی ، آموزشی و.....
درباره وبلاگ


وبلاگ علمی ٰفرهنگی ٰمذهبی ، اجتماعی ، آموزشی و..... که با به روزترین متنوع ترین و ناب ترین مطالب و تصاویر در خدمت بازدید کنندگان محترم می باشد.
آخرین مطالب
نويسندگان
خلاقیت، از مهم‌ترین اصولی است که باید در تربیت کودکان، آن را مدنظر قرار دهیم. خلاقیت و پرورش آن، موجب افزایش اعتماد به‌ نفس، کمک به پیدا کردن کلید حل مسائل در زندگی و ...
مهم‌ترین و اساسی‌ترین قابلیت و توانایی انسان و بنیادی‌ترین عامل ایجاد ارزش است که در همه ابعاد و جوانب زندگی نقش کاملاً حیاتی ایفا می‌نماید. خلاقیت و نوآوری از والاترین موهبت‌های الهی به انسان و از عوامل اشرف مخلوقات خلاقیت شدن و خلیفه الهی بودن اوست.

 تمامی علوم، تولیدات، فناوری‌ها، صنایع،ابداعات،اختراعات، هنرها، ادبیات، موسیقی، معماری و به طور کلی اساس انواع تمدن‌ها از ابتدا تاکنون و تمامی دستاوردهای بشری جلوه‌های گوناگون خلاقیت و نوآوری است. تمدن انسانی و زندگی وی بدون خلاقیت نمی‌تواند امکان پذیر باشد.

راههای پرورش خلاقیت در کودکان

نقش خانواده در خلاقیت كودكان؟
خلاقیت، از مهم‌ترین اصولی است که باید در تربیت کودکان، آن را مدنظر قرار دهیم. خلاقیت و پرورش آن، موجب افزایش اعتمادبه‌نفس، کمک به پیدا کردن کلید حل مسائل در زندگی، نگاه زیبای انسان‌ها به زندگی، دوری از هرگونه احساس بی‏ معنی بودن زندگی، پرورش حس کنجکاوی و در نتیجه، شکل‏گیری شخصیت سازنده و پویا می‌شود.

یکی از مهم‌ترین راه های پرورش خلاقیت، انجام کارهای هنری توسط کودک است، ولی مهم‌تر از آن، نقش والدین در مدیریت و حمایت از کارهای هنری کودکان است. درباره این‌که والدین چگونه می‏توانند با همیاری خود، موجب پرورش خلاقیت هنری در فرزندان شوند، به نکته‏هایی اشاره می‏کنیم که در ایجاد فضای سالم برای تربیت کودکان خلاق، موثر خواهند بود.

چگونه آغاز كنیم؟
شاید مهم‌ترین و اساسی‌ترین كمك به رشد خلاق كودك اهمیت دادن به آثار هنری او از طریق نگهداری، مراقبت و استفاده از آن‌ها در تزیین خانه باشد.

این کار، به معنی احترام گذاشتن و ارزش دادن والدین به کار کودکان است و تشویق خوبی برای آن‌هاست. آن‌ها یاد می‌گیرند که ساخته دست‌شان، ارزشمند است و از این راه، اعتمادبه‌نفس به دست می‌آورند. آن‌ها یاد می‌گیرند که به فکر خلق آثار بهتری باشند و این روند مثبت، همچنان ادامه پیدا می‌کند. ایجاد فضای امن و مناسب یكی دیگر از مسائلی است كه باید در نظر گرفته شود. حتی الامكان برای بروز خلاقیت او محدودیتی قائل نشوید. بگذارید افكار او بدون محدودیت بروز كرده و به شكل یك اثر آزاد تجلی كند.

لزومی ندارد برای كار آنها از لوازم و ابزار گران قیمت استفاده كنید. اگر آنها نگاه خلاقی داشته باشند این خلاقیت در قالب هر جنس و متریالی نمود پیدا می‌كند. این ابزارها و امكانات ویژه نیستند كه ساخته او را به اثری گیرا و خلاق تبدیل می‌كنند بلكه نگرش اوست كه حاصل كار را بدیع و نوآورانه می‌كند.

بگذارید هر آنچه كه آنها خود می‌خواهند خلق كنند. مهم نیست كه حاصل تلاش آنها به چشم ما زیباست یا نه. مهم این است كه ساخته ذهن آنهاست پس از این گونه برای ما ارزشمندند.

اما به یاد داشته باشید كه همواره در لذت بردن و پردازش روی خلاقیت‌های هنری، بیشتر از نتیجه آنها تاكید كنید. خصوصیات زیباشناسی و هنری كار كودكان، مهم‌تر از بیان و ابراز خلاقیت‌های آنها نیست . هرگز در خلق آثارشان اعمال نظر نكنید.
منبع: قانون


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 171
بازدید دیروز : 27
بازدید هفته : 198
بازدید ماه : 1948
بازدید کل : 160189
تعداد مطالب : 655
تعداد نظرات : 4
تعداد آنلاین : 1